Een brandschoon Chalet

Een brandschoon chalet begint met respect. Elke zaterdag is wisseldag in Chalet Brammetje. En bijna elke zaterdag krijgen we van onze schoonmaakdames hetzelfde fijne berichtje: “Alles is weer in orde.” Hoe heerlijk is dat? Wij prijzen ons gelukkig met nette gasten die met zorg omgaan met het huis, alsof het hun eigen spullen zijn. Gaat er toch iets stuk? Dan bellen ze vaak zelf, meestal over een glas of een schaaltje of bord. Geen probleem—waar geleefd wordt, ontstaat gebruiksschade. Dat hoort erbij. Net als een tuinstoel of koffiezetapparaat dat na jaren dienst het begeeft. Daar rekenen wij natuurlijk niets voor.

De schoonmaakdames: de stille kracht achter elke frisse start

Onze schoonmaaksters zijn onze ogen, oren én helden. Want een groot chalet als Chalet Brammetje schoonmaken is geen kinderspel:

    Vier tot vijf slaapkamers
    Evenveel badkamers
    Tien bedden verschonen
    Keuken, woonkamer en terras reinigen

Ga er maar aan staan. Het is zwaar werk dat vaak wordt onderschat. Daarom betalen wij ze ook boven het gemiddelde tarief. Niet omdat het moet, maar omdat ze het verdienen.

Soms gaat het mis: respectloze gasten en puinhopen

Een poosje terug alweer kregen we een ander bericht dan we gewend zijn van onze vaste kracht voor Chalet Brammetje. Ze stond zoals altijd ruim op tijd op de stoep. Maar deze keer moest ze wachten: de familie wilde ‘nog even blijven’ lieten ze haar onvriendelijk weten. Om pas anderhalf uur later écht te kunnen beginnen. En wat ze aantrof … was ronduit schokkend.
Claudia voelde zich moedeloos en woedend tegelijk. Ze had het gevoel alsof haar werk en inzet er totaal niet toe deden.

Fotobewijs en emotionele schade

Gelukkig maakte Claudia foto’s. Want zonder bewijs zijn sommige gasten ‘zich van geen kwaad bewust’ en boos als we een deel van de borg moeten inhouden voor extra schoonmaakkosten of schadeherstel. We belden haar direct toen we haar appje zagen. Ontdaan vertelde ze haar verhaal. Ze had zelfs niet alles op tijd schoon kunnen krijgen en vroeg ons of wij excuses konden aanbieden aan de volgende gasten. Het huilen stond haar nader dan het lachen. Wij stelden haar gerust. Natuurlijk namen wij het contact met de nieuwe gasten over. En natuurlijk maakten we direct extra geld over voor haar extra uren én een extraatje voor haar zelfvertrouwen.

Gelukkig is dit de uitzondering

99 van de 100 keer is alles perfect. Nette gasten. Begripvolle mensen. Mensen die onze dames behandelen met respect. Zoals het hoort. Want een brandschoon chalet komt niet uit de lucht vallen. Daar zit liefde, kracht en toewijding achter. Onze schoonmaakdames zijn goud waard. 

Kom jij ook graag aan in een brandschone accomodatie? [Bij Chalet Brammetje] ben je daarvan verzekerd. 

 

Brandschoon Chalet Chalet Brammetje