Goed voorbereid naar je wintersport bestemming

Hoe wij ooit vastonden op weg naar Oostenrijk. Het is al weer wat jaartjes geleden dat we uren stilstonden op de snelweg op weg naar Oostenrijk. Overvallen door sneeuw en harde wind vormden zich al snel hoge sneeuwhopen op de snelweg die de sneeuwschuivers niet konden bijbenen. Voor we het wisten stonden we muurvast. Gelukkig hadden we voldoende brandstof om stationair de auto te verwarmen. Ook thee en koffie en broodjes hadden we voldoende bij ons waardoor we de kou en honger voorkwamen. Het oponthoud is al vervelend genoeg als je vast komt te staan. Graag delen we tips en weetjes voor als je door winterse omstandigheden vast komt te staan.

Lees ook: Hoe vermijd je op de wisseldagen de grootste verkeersdrukte?      

Tips bij sneeuwval en gladheid

Ga je op wintersport met de auto? Zeker in de winter is het slim om voorbereid te zijn op onverwachte situaties zoals files, gladheid of hevige sneeuwval. 

1. Zorg voor voldoende (extra) voedsel en drinken in de auto. Met een paar thermosflessen gevuld met warme koffie, thee en heet water voor een kop bouillon werkt lijf- en hartverwarmend;)
2. Als je motor uitvalt en je uren in de auto moet blijven zorgen een paar waxine lichtjes voor een vorstvrije auto. Hou dus een zakje waxine lichtjes en aansteker bij de hand. 
3. Zorg voor extra warme dekens of plaids in de auto.
4. Zorg dat je tank voldoende brandstof heeft om een poos stationair te kunnen draaien. Tank dus bij zodra je half leeg bent. 
5. Draai je stationair? Zorg dat je uitlaat vrij van sneeuw blijft: je wil geen koolmonoxide in je auto.....
6. Neem een schep mee; haal om de auto regelmatig de sneeuw weg zodat je je auto uit kan....
7. Zorg dat (werk) handschoenen, hoofdlampje om bij te lichten en de sneeuwkettingen binnen handbereik liggen.
8. Zorg voor een goede ijskrabber met sneeuwborstel. 

Veilig rijden in sneeuw en gladheid

In de Alpen geldt van november tot april een winterbanden plicht en ook sneeuwkettingen moet je dan bij je heeben. Bergpassen zijn met gladheid extra spannend en kunnen bij verkeerde moves levensgevaarlijk zijn. Hou je ook altijd aan de sneeuwkettingplicht als die van kracht is, te zien aan de borden met kettingen aan de kant van de weg. Neem sneeuwkettingen sowieso altijd mee op reis naar de alpen. Zelfs in de zomer hebben wij ze eens nodig gehad.

Sneeuwkettingen omleggen

Zorg dat je goed passende kettingen bij je hebt (en handschoenen) en je ze vooraf een keer hebt omgelegd. Dit voorkomt dat je zo`n eerste keer in de sneeuw en kou staat te klungelen. Rijd nooit te hard met kettingen en met gladheid. Verwijder ze zodra je weer op asfalt rijdt. 

Easy grip sneeuwketting

Wij rijden vaak op besneeuwde wegen en passen en nee het is niet ons favoriete klusje om sneeuwkettingen om te leggen. Vandaar dat wij op zoek zijn gegaan naar gemak en veiligheid ineen. Wij gebruiken al jaren de easygrip sneeuwketting van Michelin. Een elastische soort touwketting. Heel handig om te leggen en weer af te halen. Rij er niet mee op asfalt want dan slijten ze snel. 

Let op rond het vriespunt

Besef dat de gevaarlijkste situaties met sneeuw zich voordoen bij een temperatuur van rond het vriespunt. Vriest het harder dan pakt de sneeuw veel meer en ga je veel minder snel aan de glij. Rond het vriespunt is het dus extra alert zijn!

De voorrangsregels in de Alpen

Rijden op bergpassen en mooie bergwegen is wel even wat anders dan op de rechte wegen zoals wij in Nederland gewend zijn. De gewone verkeer- en voorrangsregels zijn uiteraard het zelfde maar er zijn een aantal voorrangsregels extra die in onze theorieboeken niet beschreven staan.

>Een van die regels is dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer. Met als reden dat stijgend verkeer moeilijker op gang komt dan dat wat naar beneden gaat.

>Postbussen zijn een uitzondering op die regel, zij hebben altijd voorrang.

Gezond verstand en uitzonderingen

Maar ook bij deze regels kent men een uitzondering: des te smaller en gladder en gevaarlijker de bergweg, des te meer beroep moet er worden gedaan op gezond verstand. Als er een zwaarbeladen vrachtwagen de weg af komt kan die echt niet zomaar stoppen. Dus bij ingewikkelde situaties geldt: Wie het gemakkelijkst kan uitwijken doet dat. Vooral met sneeuw en gladheid.

Rijstijl en brandstofgebruik in de bergen

Om zuinig met brandstof om te gaan zijn we gewend om met een laag toerental te rijden. In de bergen kan je juist beter gebruik maken van de trekkracht van de motor en dan is het beter om het toerental tussen de 3 á 4000 te houden. Ook zal de waterpomp dan sneller draaien en je motor beter gekoeld worden. Als je naar beneden gaat is het voordeel van een hoger toerental dat je op je motor afremt en niet alle belasting op je remmen komt.

Schakel een tandje terug

Moet je steeds bij remmen als je je voet van het gaspedaal haalt? Schakel dan een tandje terug. In een automaat is het verstandig om op de steile bergwegen je bergversnelling te gebruiken.

Met al deze weetjes en tips ben je goed voorbereid om van de prachtige bergpassen en wegen te genieten.

Geniet van een veilige reis naar Chalet Brammetje
Met deze tips kun je veilig en comfortabel naar je wintersportbestemming rijden. Geniet van de route door de prachtige bergen, en laat je na aankomst verwelkomen door de warme sfeer van Chalet Brammetje

 

Veilig rijden naar Chalet Brammetje